Ervaringen

Ervaringen over Natasja de Groot als gebarentaalvaardige uitvaartbegeleider.

Ervaring van Alinda Hofer

“Hallo, ik wil graag mijn ervaringen vertellen. Mijn moeder is 18 april 2019 overleden. Ik zal vertellen hoe het allemaal is gegaan.

Mijn moeder was ziek en ze moest regelmatig naar het ziekenhuis. Daarom hadden we ook vaak een tolk nodig. Natasja was er vaak om te tolken en zo kwam het dat mijn moeder en Natasja elkaar al kenden.

Mijn moeder had er over nagedacht en ze wilde graag dat Natasja haar uitvaart zou gaan verzorgen. Het ging een redelijk goed, maar de tijd kwam dat mijn moeder zich niet goed voelde en dat ze achteruit ging. Mijn moeder en Natasja hebben toen een afspraak gemaakt om te bespreken hoe het zou kunnen gaan bij haar uitvaart.

Sommige dingen wist ze ook nog niet, maar daar was nog wel tijd voor. Wel heel prettig dat je vooraf alles al bespreken kan. Mijn moeder wist niet wat er mogelijk was en had er ook niet veel ideeën over. Natasja vertelde over de verschillende mogelijkheden.

Dat was fijn, maar ik was er ook wel verbaasd over, want toen mijn vader overleed – dat is al wel 22 jaar geleden – ging het totaal anders. Er werd toen voor ons bepaald op welke manier het moest gaan. We kregen weinig informatie, er was geen communicatie met ons en we hadden geen tolk. Er was totaal geen communicatie.

Wij drieën (mijn moeder, mijn broer en ik) waren doof, het overkwam ons en alles ging langs ons heen. De uitvaartleider nam alle beslissingen.

NU was dat echt anders. Mijn moeder besliste zélf wat ze wilde. Echt prettig. En ik wist wat zij wilde en daar kon ik dus in meegaan. Heel fijn. En we kregen zoveel informatie, in gebarentaal, zo fijn. We hoefden geen tolk in te zetten.

Toen mijn moeder overleed, hadden we alles al geregeld. Ik stuurde een whatsappje en ze kwamen meteen en alles werd in gang gezet. Heel prettig hoe dat verliep. De chauffeur (van de rouwauto), Reinier, is doof. Heel fijn om met hem ook te kunnen gebaren. Mijn zoon mocht meerijden in de rouwauto, hij mocht voorin naast Reinier zitten, echt fijn! Later bleek dat Merlin, tolk, ook in het team zat. Zij kon tolken, gebaren met mensen en ze was ook gastvrouw. Dat zat er dus allemaal bij in! Zo verliep de communicatie prima.

Ik kom uit een echt dove familie. Daarom kwamen er ook veel dove mensen naar de uitvaartdienst. De uitvaartdienst, dat was wel bijzonder, was thuis. Níet in een aula, maar thuis. Dat was mooi: de dove mensen en ook een paar horende familieleden zo samen. Een tolk aanwezig en Natasja die ook kon gebaren. Zo werd een echt heel informeel.

Ik ben tevreden dat het zo is gelopen.”

Ervaring van Jacqueline Groot-van Dalen

“Ik wil graag mijn ervaringen vertellen over de uitvaartzorg:

10 jaar geleden (2008) is mijn vader overleden. De uitvaartverzorger die toen kwam, kon niet gebaren. Hij ging met mijn moeder en mijn broer in gesprek. Ik moest toen snel een tolk regelen. Soms lukte dat, maar soms lukte het niet om een tolk in te zetten. De uitvaartleider kwam ook wel eens voor maar tien minuten of onverwachts en dan kon ik geen tolk meer regelen. Daardoor kon ik niet alles volgen. Mijn broer vertelde me wel iets van wat ze hadden besproken, maar ik voelde me niet echt betrokken. Ik wist ook niet beter.

In november 2017 is mijn moeder overleden.

Ik wist al eerder dat Natasja in de uitvaartzorg werkte. En waar ik verbaasd over was is dat zij het van DELA kon overnemen. Dat was echt geweldig. We hebben haar dus als uitvaartleider gevraagd.

Ik zelf werd contactpersoon en alles kon in gebarentaal. Het was ook prettig dat Natasja er bij was op de momenten in het Hospice, toen de dominee kwam en ook bij het overleg over het drukken van de kaart. Ook de momenten thuis, de gesprekken, alles kon in mijn eigen taal, ik voelde me echt betrokken. Ook soms tussendoor overlegden we via FaceTime of Whatsapp.

Wat een verschil met 10 jaar geleden! Toen werd er gebeld en dat verstond ik niet. Nu kon ik zelf Whatsappen of Facetimen. Ik kon alles zelf beslissen, natuurlijk in overleg met mijn broer. Maar het was zo fijn dat alles in mijn eigen taal kon.

Ook tijdens de afscheidsdienst was Natasja er. Fijn om tussendoor even kort iets af te stemmen in gebaren. Echt heel fijn dat dit bestaat. Het was echt heerlijk om vanaf het begin tot het eind alles in mijn eigen taal te kunnen communiceren.

Het was ook prettig dat ik niet steeds aan mijn broer hoefde te vragen wat er besproken was. Dat ik daar niet tegen aan liep. Nu hoorde ik erbij, het voelde warm en ik kon zo echt afscheid nemen van mijn moeder. Dat vond ik mooi.”

Natasja de Groot

U kunt mij 24 uur per dag bereiken om een overlijden te melden. Ook om een afspraak te maken of om meer informatie te krijgen, mag u contact met mij opnemen.

Ik wil er graag voor u zijn.

06 – 426 347 87 (videobellen, whatsapp en sms mogelijk)
info@eenlaatstegebaar.nl